KAYMAKAMLIK MESLEĞİ HAKKINDA BİLGİ NOTU
6/3/2025 tarihli ve 32833 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 180 sayılı Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesiyle Vali Yardımcılarının ve Kaymakamların Cumhurbaşkanı tarafından ve
Cumhurbaşkanı kararı olarak nitelenen işlem türü ile atanacağı hükme bağlanmıştır.
Kaymakamlık mesleğinin atama usulü ve atamaya yetkili makam dışında 3 sayılı
Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle herhangi bir ilgisi kalmamıştır. Kaymakamların sınav ve
atanma şartlarıyla ilgili temel kaynak 1700 sayılı Dahiliye Memurları Kanunu olmaya devam
etmektedir.
1700 sayılı kanunun 2. Maddesinin B fıkrasında göre; kaymakam aday adaylarının
yurt içindeki üniversitelerin veya diploma denkliği Yükseköğretim Kurulu tarafından
onaylanmış olmak kaydıyla yabancı üniversitelerin en az dört yıllık lisans eğitimi veren
fakültelerinin uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, iktisat, işletme,
maliye, finans, ekonometri, çalışma ekonomisi ve endüstri ilişkileri bölümlerinden veya
bu bölümlerden herhangi birinin müfredatında yer alan derslerin en az yüzde
seksenine sahip olan diğer bölümlerden ya da hukuk fakültelerinden mezun olmaları
veya üniversitelerin mühendislik fakülteleri ile tarih, sosyoloji, halkla ilişkiler ve tanıtım,
psikoloji bölümlerinden veya bu bölümlerden herhangi birinin müfredatında yer alan
derslerin en az yüzde seksenine sahip olan diğer bölümlerden en az dört yıllık lisans
eğitimi yapmış ve uluslararası ilişkiler, siyaset bilimi, kamu yönetimi, hukuk, maliye ve
iktisat alanlarında tezli lisansüstü eğitimini tamamlamış olmaları
gerekir.
1700 sayılı kanunun 2/A maddesi de Kaymakam adaylığı yazılı sınavı, mülakatı ve atama”
konularını düzenlemektedir. Buna göre;
Yazılı sınav; Bakanlıkça bu sınavı yapabilen kamu kurum ve kuruluşlarına, düzenlenecek
protokole göre yaptırılan yarışma sınavıdır. Atama yapılacak bkadro sayısı, atanacaklarda
aranacak şartlar ile başvuruya ve sınava ilişkin hususların yer aldığı duyuru, müracaat süresinin
bitiminden en az onbeş gün önce bir internet haber sitesi ile Türkiye genelinde günlük
yayımlanan tirajı en yüksek beş gazetenin birinde ilan olunur, ayrıca İçişleri Bakanlığı internet
sitesinde duyurulur. Yazılı sınav soruları, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi,
Türkçe,
Anayasa Hukuku,
İdare Hukuku,
Türkiye’nin İdari Yapısı,
Türkiye’de Mahalli İdareler,
Ekonomi,
Türkiye’nin Sosyo-ekonomik Yapısı ile
Türkiye’de Demokratikleşme ve İnsan Hakları
konularından hazırlanır.
Yazılı sınavda, yüz tam puan üzerinden yetmiş puanın altına düşülmemek kaydıyla en yüksek
puandan başlamak üzere, sınav ilanında belirtilen kadronun dört katı aday lakata çağrılır.
Mülakata çağrılan en son adayla aynı puanı almış bulunan diğer adaylar da, kontenjan
zetilmeksizin mülakata çağrılır.
Mülakat, adayın;
a) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücünün,
b) Temsil kabiliyeti, davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu, liyakati ile genel ve fiziki
görünümünün,
c) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığının,
d) Genel yetenek ve genel kültürünün,
e) Çağdaş, bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığının,
puan vermek suretiyle değerlendirilmesi yöntemidir.
Mülakat komisyonu; Personel Genel Müdürünün başkanlığında İçişleri Bakanının, Bakanlık
Müdürler Encümeninin Mülki İdare Amiri sınıfından olan üyeleri arasından görevlendireceği iki
üyeden oluşur.
Adaylar, komisyon başkan ve üyeleri tarafından ikinci fıkranın (a) ila (e) bentlerinde yazılı
özelliklerin her biri için yirmişer puan üzerinden değerlendirilir, verilen puanlar ayrı ayrı
tutanağa geçirilir. Bunun dışında mülakat ile ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz. Başarılı
sayılmak için, komisyon başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların
aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır. Mülakat sonucu; en yüksek puan alan
adaydan başlamak üzere sıralama yapılarak lakat başarı listesi hazırlanır ve bu liste mülakat
komisyonu tarafından imzalanır.
Nihai başarı listesi, yazılı sınav puanı ile mülakat puanının aritmetik ortalaması tespit edilerek
en yüksek puan alandan başlamak üzere hazırlanır. Bu sıralamaya tabi tutulanların nihai
puanlarının eşit olması halinde, yazılı sınavda alınan puana öncelik tanınır. Yazılı sınav
puanlarının da eşit olması halinde lisans diploması not ortalaması yüksek olan esas alınarak
sıra belirlenir.
Nihai başarı listesindeki sıralama doğrultusunda sınav ilanında belirtilen kadro sayısı kadar
adayın atama işlemleri yapılır.